کیا ریو کارکرده بخریم یا نه؟ مزایا و معایب

Niaku Part ۶:۲۷ ق.ظ | آذر ۳۰, ۱۴۰۱
زمان مورد نیاز برای مطالعه : 8 دقیقه
22882

در سال‌هایی نه‌چندان دور که خودروسازان مشهور جهانی با سازندگان داخلی همکاری می‌کردند، یکی از خودروهای نسبتاً خوش‌نام و بی‌سروصدایی که روی خطوط تولید وطنی رفت، کیا ریو بود. هرچند حدود یک دهه از پایان تولید این سدان کره‌ای در کشورمان می‌گذرد و شاید خیلی‌ها آن را فراموش کرده باشند اما در بازار خودروهای کارکرده، ریو می‌تواند یکی از انتخاب‌های قابل‌توجه باشد. در ادامه به‌طور کامل این خودرو را بررسی خواهیم کرد.

معرفی کیا ریو

کیا در سال ۲۰۰۰ ریو را به‌عنوان جانشینی برای پراید به بازار فرستاد. این خودرو که در دو نسخه سدان و استیشن تولید می‌شد، بسیار مدرن‌تر و مجهزتر از پراید بود اما همچنان یک خودروی خانوادگی کوچک و کم‌خرج به‌حساب می‌آمد. در ایران نیز سایپا که حدود یک دهه بود پراید را روی خط تولید داشت، سراغ ریو رفت تا آن را نه به‌عنوان جایگزین پراید بلکه در کنار آن به تولید برساند. تولید ریو در کشورمان در سال ۱۳۸۴ آغاز شد یعنی زمانی که حدود پنج سال از عرضهٔ نسل اول آن توسط کیا می‌گذشت و تازه فیس‌لیفتی را تجربه کرده بود. این فیس‌لیفت که در سال ۲۰۰۲ معرفی شد، با تغییراتی در جلو و عقب، ظاهر ریو را بسیار بهتر از قبل کرد و همچنین ارتقاء پیشرانه، سیستم تعلیق و ترمزها را هم به همراه داشت.

 

 

هرچند شاید ایرانی‌ها از پراید دل خوشی نداشتند اما به ریو روی خوش نشان دادند و این سدان کره‌ای توانست در کشورمان موفق عمل کند. ریو که به جدی‌ترین رقیب پژوهای ایران‌خودرو تبدیل شده بود، به لطف ویژگی‌های مثبت خود که در ادامه خواهیم گفت، نظر خریداران را جلب کرد اما در سال ۱۳۹۰، اجرای قانون اجباری شدن ایربگ در خودروهای داخلی به خط پایانی برای این خودرو تبدیل شد زیرا سایپا به دلیل مخالفت کیا، امکان تجهیز ریو به ایربگ را نداشت. به همین دلیل، تولید این سدان خوش‌نام در سال ۱۳۹۱ خاتمه یافت. کیا اما همچنان به تولید ریو ادامه می‌دهد و هم‌اکنون نسل چهارم آن را روی خط تولید دارد که در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ رونمایی شد.

 

طراحی بیرونی کیا ریو

هرچند ریویی که روی خط تولید سایپا رفت از نوع فیس‌لیفت سال ۲۰۰۲ بود که چهرهٔ بسیار بهتری نسبت به قبل داشت اما هنوز هم این خودرو از ظاهر هیجان‌انگیز و چندان جذابی برخوردار نیست. بااین‌حال، در جلو چراغ‌های مثلثی شکل به همراه جلوپنجره‌ای نه‌چندان بزرگ در میان آن‌ها با کلیت طراحی خودرو در هماهنگی کامل هستند و در عقب هم چراغ‌های بزرگ، نمای قابل‌قبولی را ایجاد کرده‌اند. همچنین ازآنجایی‌که خودروهای داخلی مثل پژو پارس، پژو ۲۰۶ و سایپا تیبا سال‌های سال است که بدون تغییر ظاهری خاصی در حال تولید هستند، ریو در مقایسه با این خودروها هرگز قدیمی نشده و هنوز هم مدرن به نظر می‌رسد!

 

طراحی داخلی کیا ریو

مثل بیرون، از داخل ریو هم نباید انتظار طراحی مدرنی را داشت زیرا پیشینهٔ این ماشین به دو دهه پیش بازمی‌گردد. بااین‌وجود، نمای داخلی ریو با کنسول میانی مشکی‌رنگ، غربیلک فرمان سه پره و دریچه‌های تهویهٔ مربعی، هنوز هم در برابر خودروهایی مثل تیبا، پژو ۲۰۶ و حتی ساینا حرف‌هایی برای گفتن دارد. البته کیفیت متریال داخلی چندان تعریفی ندارد و در همه‌جا از پلاستیک خشک استفاده شده است ولی خب این مشکل در اکثر خودروهای داخلی که هم‌اکنون در حال تولید هستند هم دیده می‌شود و برای یک سدان اقتصادی که زمانی با قیمتی در حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسید عیب بزرگی به‌حساب نمی‌آید.

 

پیشرانه، گیربکس و مصرف سوخت کیا ریو

ریو در کشورمان با یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه شد که از موتورهای سری B مزدا بوده و ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور دارد. این پیشرانه هرچند خروجی کمی پایین‌تری نسبت به موتور ۱.۶ لیتری TU5 پژو دارد اما توان آن برای وزن سبک ریو کافی است و همچنین استهلاک بسیار پایینی هم دارد. این پیشرانه به یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی متصل شده که نیرو را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. موتور و گیربکس ریو هماهنگی بسیار خوبی باهم دارند و همین موضوع شتاب گیری نرم و سریع و همین‌طور مصرف سوخت نسبتاً پایینی را به همراه دارد که به‌صورت ترکیبی حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته سایپا از اواخر دههٔ ۸۰ نسخهٔ اتوماتیک ریو را هم با گیربکس چهار سرعته به بازار عرضه کرد اما تیراژ تولید این نسخه بسیار پایین بود و امروزه پیدا کردن نمونه‌های کارکردهٔ تمیز آن در بازار دشوار است.

 

رانندگی و سواری کیا ریو

شاید کابین ریو برای افراد بلندقد خصوصاً در صندلی راننده به دلیل غربیلک فرمان بزرگ که فضای پا را محدود می‌کند چندان مناسب نباشد اما برای یک خانوادهٔ چهارنفره با قد متوسط کاملاً ایده‌آل خواهد بود. ویژگی مثبت مهم این خودرو شتاب گیری عالی خصوصاً در دنده‌های یک و دو است که این مهم به لطف وزن سبک ۱۰۴۰ کیلوگرمی خودرو و هماهنگی عالی پیشرانه و گیربکس حاصل شده است. ازاین‌رو، ریو در شتاب گیری اولیه حتی حریف پژو ۲۰۶ تیپ ۵ هم می‌شود و خود را ظرف ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند اما در سرعت‌ها و دنده‌های بالاتر، افت توان خودرو کاملاً محسوس خواهد بود. علاوه بر این، صدای پیشرانه هم وارد کابین می‌شود که این مشکل از دور ۴ هزار rpm به بعد بسیار بدتر خواهد شد و می‌تواند آزاردهنده باشد.

 

قدرت ترمزهای ریو هم که در عقب از نوع کاسه‌ای هستند، خصوصاً در مدل‌هایی که به سیستم ABS مجهز نیستند چندان جالب نیست و این کمی از اعتمادبه‌نفس راننده کم می‌کند. یکی دیگر از مشکلات ریو، رینگ‌های کوچک ۱۳ اینچی با لاستیک‌های کم‌عرض ۱۷۵ است که روی کیفیت سواری خودرو تأثیر منفی گذاشته و ناهمواری‌های مسیر را به کابین انتقال می‌دهد. از سوی دیگر، کلاچ خودرو بسیار نرم بوده و تعویض دنده‌ها به‌راحتی صورت می‌گیرد. فرمان نیز کاملاً نرم عمل می‌کند که موجب افزایش چابکی خودرو همین‌طور سهولت در پارک کردن می‌شود. همچنین استفاده از سیستم تهویه یا همان کولر نیز خیلی از توان پیشرانه کم نمی‌کند و به‌سرعت و خیلی خوب تمام کابین را خنک می‌کند. این نکتهٔ بسیار مثبتی است که حتی در خودروهایی مثل پژو پارس و ۲۰۶ هم دیده نمی‌شود.

تجهیزات کیا ریو

در این قسمت هم نباید از ریو انتظار زیادی داشت زیرا ریو در زمان عرضه حتی از پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم ارزان‌تر بود و به همین دلیل، تجهیزات آن صرفاً به مواردی مثل پنجره‌های برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و تنظیم شش جهتهٔ صندلی‌های جلو محدود می‌شود. هرچند این تجهیزات حتی هنوز هم هم‌سطح خودروهایی مثل تیبا و ۲۰۶ تیپ ۲ است ولی فقدان سنسور دنده‌عقب، تنظیم برقی آینه‌های جانبی و مه شکن جلو کاملاً احساس می‌شود. بااین‌حال، کیفیت سیستم صوتی ریو در مقایسه با خودروهای مذکور خوب است.

 

مزایا و معایب کیا ریو

اصلی‌ترین مزیت ریو استهلاک بسیار پایین قوای محرکه است که در بازار خودروهای کارکرده در مقایسه با مدل‌های پژو می‌تواند نکتهٔ بسیار مهمی باشد. همچنین ازآنجایی‌که اکثر قطعات فنی این خودرو وارداتی بودند، از کیفیت بالایی برخوردارند. به همین دلیل، اگر بتوانید یک ریوی کارکردهٔ تمیز و سرحال پیدا کنید، خیلی راهی تعمیرگاه نخواهید شد اما اگر با خرابی یا مشکلی در این خودرو مواجه شوید، قطعات یدکی آن کمیاب‌تر و گران‌تر از تیبا و پژو خواهد بود. ورود صدای زیاد پیشرانه به داخل، ترمزهای نه‌چندان قوی و رینگ و لاستیک کوچک هم از دیگر معایب این خودرو هستند که البته آخری با تعویض رینگ‌ها با نمونه‌های بزرگ‌تر و استفاده از لاستیک‌های ۱۹۵ قابل‌حل خواهد بود. ازجملهٔ مزیت‌های ریو هم علاوه بر استهلاک پایین می‌توان به شتاب خوب، سیستم تهویهٔ قوی، مصرف سوخت پایین، کلاچ و فرمان نرم و هماهنگی پیشرانه و گیربکس اشاره کرد.

 

جمع‌بندی

به‌طورکلی، ریو درواقع نسخهٔ تکامل‌یافتهٔ پراید محسوب می‌شود و شاید مناسب کسانی که خواهان خودرویی هیجان‌انگیز با رانندگی جذاب هستند نباشد اما برای آن دسته خریدارانی که به یک خودروی بی‌دردسر و کم‌استهلاک برای استفاده‌های معمول نیاز دارند می‌تواند گزینهٔ کاملاً ایده‌آلی باشد. درواقع، مزیت‌های ریو بسیار بیشتر از معایب آن هستند و اگر بتوانید با معدود مشکلات آن کنار بیایید، مالک خودرویی کم‌خرج و بادوام خواهید شد. البته قیمت بالای این خودرو در نمونه‌های تمیز، آن را در برابر تیبای صفرکیلومتر قرار می‌دهد و به همین دلیل ممکن است خیلی‌ها خودروی نو را به یک ریوی ۱۰ سال کارکرده ترجیح دهند.

 

نقاط مثبت

  • استهلاک بسیار پایین
  • مصرف سوخت مناسب
  • شتاب خوب
  • سیستم تهویهٔ قوی
  • فرمان و کلاچ نرم
  • هماهنگی پیشرانه و گیربکس

نقاط منفی

  • ترمزهای نه‌چندان قوی
  • لوازم‌یدکی کمیاب‌تر و گران‌تر از پژو و تیبا
  • ورود صدای موتور به داخل کابین
  • رینگ و لاستیک کوچک
  • تجهیزات اندک
  • کیفیت نه‌چندان بالای کابین
محبوب ترین ها

اتودروم بین‌المللی تهران اولین پیست اتومبیل‌رانی با قابلیت برگزاری مسابقات فرمولا در کشور  است که با استاندارد‌های فدراسیون جهانی اتومبیل‌رانی (FIA) و با کاربری مسابقات در سطح بین‌المللی ساخته شده است. این پیست با مشاوره شرکت‌هایی چون Tilke ‌آلمان (طراح و سازنده ۱۰ پیست فرمول وان جهان) و Apex طراحی شده است. امکانات موجود در این […]

ماکسیما یکی از خودروهای کلاسیک و بسیار جذابی است که زمانی به عنوان عروس خودروها در بازار ایران شناخته می شد و هنوز هم برای بسیاری از دوستداران خودروهای قدیمی، یک نمونه تکرار نشدنی محسوب می شود. ماکسیما اگرچه در زمان خود به عنوان یکی از خودروهای لوکس شناخته می شد و انتظار می رفت که در ایران […]

در این مطلب قصد داریم شما را با دلایلی آشنا کنیم که از نظر ما، ریو را به خودرویی خوب برای خرید تبدیل کرده‌اند. 1 – شتاب خوب کیا ریو با بهره گیری از یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با 97 اسب بخار نیرو و 135 نیوتن متر گشتاور و با توجه […]

تندر 90، ال 90 یا لوگان نام خودرویی است که چند سال پیش سرانجام از فرانسه به ایران آمد. ظاهر عجیب، اتاق‌های جادار در فضای کابین، صندوق پرحجم و مصرف سوخت کم، تندر 90 را در دل‌ها جا داد.   به گزارش  صدای ایران از خودرو بانک، رنوی فرانسه این خودرو را ساخته بود برای قشر […]

پر بازدیدترین مطالب

مدل‌های مفهومی و آینده‌نگر یکی از بخش‌های جذاب و هیجان‌انگیز صنعت خودرو هستند و تقریبا بیشتر خودروسازان بزرگ جهان، هر ساله بخشی از بودجه خود را صرف طراحی و تولید ماشین‌هایی می‌کنند که قرار است در آینده‌ای شاید نزدیک توسط انسان‌ها و ربات‌ها استفاده شود. خودروسازان چینی چند سالی است که از مرحله کپی‌کاری خودروهای […]

ماکسیما یکی از خودروهای کلاسیک و بسیار جذابی است که زمانی به عنوان عروس خودروها در بازار ایران شناخته می شد و هنوز هم برای بسیاری از دوستداران خودروهای قدیمی، یک نمونه تکرار نشدنی محسوب می شود. ماکسیما اگرچه در زمان خود به عنوان یکی از خودروهای لوکس شناخته می شد و انتظار می رفت که در ایران […]

خودرو ملی سمند توسط مجله کار مگزین مورد بررسی قرار گرفته و تمامی مزایا و معایب این خودرو را در قالب یک گزارش کامل در سال 2018 منتشر کرده است. نشریه کار مگزین معمولا جدیدترین و برترین خودروهای روز دنیا را بررسی می‌کند، اما دیدگاه این مجله در خصوص خودرو نسبتا قدیمی سمند بسیار جالب […]

لیست علاقه مندی ها 0
رفتن به لیست علاقه مندی ها به خرید ادامه دهید